FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/02/2019

Ska skuld räknas bort från köpesumman?

hej vi ska köpa ut en delägare från en sommarstuga men vi har kvar en del av bolåneskuld.

Ska deras del räknas av från köpesumman?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är helt fritt att avtala mellan er då avtalsfrihet gäller vid köp. Det finns för och motargument för båda förslagen. Jag skulle säga att den inte ska räknas av utan det är ni kvarvarande delägare som får dela på deras skuld då det enligt mig kommer skapa minst problem i framtiden om någon känner att det gått fel till ex om ni ska sälja stugan. Ta och prata ihop er med de andra delägarna om hur de vill göra så löser det sig. Det finns som sagt inga regler kring hur detta ska lösas i och med avtalsfriheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare