FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/10/2018

Ska privat pensionssparande ingå i bodelningen?

Hej! Jag ligger i skilsmässa och undrar om mitt privata pensionsparande som jag har och haft innan vi gifte oss, ska det delas upp vid bodelning? Hur delas det upp och betalas ut i så fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

10 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB) reglerar vad som gäller avseende pensionssparande vid bodelning. Individuellt pensionssparande ska som huvudregel ingå i bodelningen. Om det däremot med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt skulle vara oskäligt att det individuella pensionssparandet ingår i bodelningen kan detta helt eller delvis undantas från bodelningen. Exempel på omständigheter som bör beaktas i samband med denna bedömning är om den make som inte äger pensionssparandet skulle bli helt eller nästan helt utan egendom efter bodelningen om sparkontot inte ingår. Ett annat exempel är om den ena maken har ordnat sitt pensionsskydd privat och den andra maken enbart har ett pensionsskydd genom det allmänna pensionssystemet.

Observera att makarna alltid kan komma överens vid bodelningstillfället om att pensionssparandet inte ska ingå i bodelningen.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare