FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/10/2019

Ska pengarna som jag ärvde ingå i vår bodelning?

Hej!

Jag och min ex fru varit skilda sedan den mars 2015, två år senare ansökte jag om bodelning, processen är inte klar än.

Jag och mina syskon fick veta att min mormors mor hade en odlingsmark i hemlandet som staten tog över. Eftersom min mor varit död sedan 1991 så ärvde jag och mina andra 9 syskon hela beloppet. Min andel blev cirka 26 000 kr. pengarna delades ut av staden 2017.

Nu vill min ex fru att detta belopp ska ingå i bodelning.

Min fråga till Er är:

Har ex. fru rätt att kräva att beloppet ska ingå i bodelning eller räknas det som enskild egendom.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det du har skrivit som att du och dina syskon ärvde pengar efter er mormors mor, till följd av att hennes odlingsmark i ett annat land köptes av staten.

Jag kommer att hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB) i mitt svar.

Beloppet ska inte ingå i er bodelning

Din exfru har inte rätt att kräva att din andel av arvet efter din mormors mor ska ingå i er bodelning. Det beror på att du har ärvt pengarna efter vad som brukar kallas för den kritiska tidpunkten i bodelningssammanhang.

Den kritiska tidpunkten inträffade när er ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten (9 kap. 2 § första stycket ÄktB). Det är bara de tillgångar och skulder som du och din exfru hade som ska ingå i er bodelning.

Mot bakgrund av vad du har skrivit utgår jag från att er skilsmässoansökan gjordes år 2015 eller tidigare. Därmed ska de pengar som du ärvde år 2017 inte ingå i er bodelning. Det spelar inte någon roll att du ansökte om bodelning först två år efter er skilsmässa.

Pengarna räknas inte som enskild egendom

Egendom kan bara bli enskild om det skrivs in särskilt i ett äktenskapsförord, gåvobrev, testamente eller ett förmånstagarförordnande kopplat till en försäkring (7 kap. 2 § första stycket ÄktB).

Det verkar inte vara fallet i din situation med pengarna från din mormors mor. Därmed ska de inte räknas som enskild egendom.

Detta påverkar dock inte frågan om beloppet ska tas med i bodelningen. Även om pengarna inte är din enskilda egendom ska de hållas utanför er bodelning, eftersom du har ärvt dem efter den kritiska tidpunkten.

Sammanfattning

Din exfru har inte rätt att kräva att beloppet ska ingå i er bodelning, eftersom du ärvde pengarna efter att er skilsmässoansökan hade kommit in till tingsrätten. Därmed saknar det betydelse att pengarna inte ska räknas som enskild egendom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare