FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/03/2018

Ska gåvor beskattas?

Mina barn har fått 100.000 i gåva , skall dom skatta för det?

kan jag gåvogivaren göra nå avdrag på skattedek.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns numera ingen skatteplikt på gåvor i svensk rätt (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Både att förvärva och att ge bort gåvor är alltså skattefritt. Observera däremot att för att en gåva ska vara giltig civilrättsligt är det viktigt att det dels rör sig om en frivillig förmögenhetsöverföring från givare till mottagare och dels att det föreligger en gåvoavsikt, dvs. utan något som helst krav på motprestation från mottagaren. Dessa nämnda krav är alltså det enda du behöver tänka på.

Du som gåvogivare har tyvärr ingen möjlighet att göra avdrag för gåvorna som du gett till dina barn när du deklarerar.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare