FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt11/08/2014

Ska gåva från utlandet beskattas?

Hej, kommer att få en gåva ca. 600 tusen. från utlandet, gåvan är ämnad att köpa bostad för. Undrar behöver jag skatta för dessa pengar? Vilka papper behöver vi fylla i , dom från utlandet, jag här i Sverige?? Måste man fylla i papperna innan han sätter in på konto?? I vilken ordning ska allt detta göras??. Tack!

Lawline svarar

Hej!

I Sverige finns det ingen gåvoskatt vilket innebär att man inte behöver skatta för en gåva enligt gällande svenskrätt.

Du behöver inte fylla i några papper i samband med att du får gåvan men var beredd på att du kan bli kontaktad av Skatteverket som kan be dig att redogöra hur du fått pengarna

Jag känner inte till vilka regler som gäller i andra länder och kan inte svara på om du behöver fylla i papper och så vidare utan du kan kontakta det aktuella landets myndighet för att få hjälp med detta.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare