FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/06/2020

Ska förskott på arv ingå i bodelningen?

Jag sålde mitt hus till min dotter och hennes sambo. De fick köpa huset för lånesumman som fanns, 340 000kr, men huset var värderat av bank till 640 000kr. Dottern och sambon fick köpa huset så billigt då jag hade en muntlig överenskommelse med mina båda döttrar att detta skulle ses som förskott på arv till dottern som köpte huset. Efter att värderingen gjordes, men strax innan försäljningen, bekostade jag även byte av tak på fastigheten, värde ca 200 000kr, vilket även det bestämdes skulle ses som förskott på arv. Under åren som gått så har de gift sig samt utökat lånen för renovering. Nu idag, ca 10 år senare, så vill mannen skiljas. Lånet på huset idag är 900 000kr, och värderingen ligger på 1 650 000kr. Min dotter vill nu ta över lånet samt hela huset och hennes man kräver hälften av mellanskillnaden mellan lån samt värdering, 750 000kr. Det jag nu undrar är om han har rätt att kräva hälften av vinsten då min dotters del i huset var just ett förskott på arv?

MVH Gunnar

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Gåvor ingår vanligen i en bodelning. Undantaget är om det vid gåvotillfället funnits ett villkor om att gåvan skulle vara enskild egendom 7 kap. 1 § ÄktB. Detta gäller även en gåva som utgör förskott på arv. Det går inte att i efterhand bestämma villkor för gåvan när den redan är given, utan villkoret ska ha funnits när gåvan gavs.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare