Ska förskott på arv avräknas från laglotten?

Jag är ensam bröstarvinge till min far. Inga andra barn. Han var sambo sedan 3 år vid sin bortgång. I testamente är hon angiven att överta kvarlåtenskap. Jag har påkallat jämkning av testamentet. Sambon bor kvar i det gemensamt ägda huset och har sedan min fars bortgång investerat och renoverat kök och installerat solceller, allt utan mitt godkännande. Sambon uppgav i bouppteckningen att inget värde fanns i boet. Jag misstror att hans ägodelar är utan värde Sambon uppger nu att jag - Ej har rätt att tillträda den bostad som hon samägt med min far. - Måste avräkna en gåva på 50 000 som jag fick av min far som bidrag till båtinköp 3 år före hans bortgång. Har hon rätt i detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Frågor som rör arv regleras i ärvdabalken.

Utgångspunkter i arvsrätten

Svensk rätt utgår från arvsklasser. Arvsklasser reglerar i vilken ordning olika grupper ärver. Grupperna består av släktingar till den avlidna. Du ingår i den första arvsklassen, eftersom att du anger att du är bröstarvinge till din far (2 kap. 1 § ÄB).

Det är tillåtet för din far att testamentera bort delar av sitt arv (9 kap 1 § ÄB). Du har dock alltid rätt till minst din laglott. Laglotten är hälften av det arv som du skulle ärvt om det inte fanns något testamente (7 kap. 1 § ÄB).

Felaktig bouppteckning?

Ifall att en felaktighet upptäcks i bouppteckningen ska en tilläggsbouppteckning utföras inom en månad (20 kap. 10 § ÄB). Det är således möjligt för dig att påpeka en misstänkt felaktighet i bouppteckningen.

Ska förskott på arv räknas av från laglotten?

Utgångspunkten är att gåvor som din far gett till dig under hans livstid ska ses som ett förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Det gäller om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Ett förskott på arv ska avräknas från laglotten (7 kap. 2 § ÄB).

Av din fråga framkommer inte tillräckligt med omständigheter för att jag ska kunna ta ställning till om gåvan ska ses som förskott på arv. Utgångspunkten är dock, som tidigare nämnts, att gåvor ses som förskott på arv. Är så fallet stämmer påståendet om att gåvan på 50 000 ska räknas av från laglotten.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare