FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2015

Ska fastighetens värde delas lika vid eventuell skilsmässa?

Hej!

Jag och min man har byggt ett hus på en tomt som han har fått som gåva. Det står inget i gåvobrevet om enskild egendom. När vi byggde huset var vi inte gifta men är nu gifta sedan många år tillbaka. Delas husets värde lika för oss vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Detta framgår av 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). I bodelningen ska endast makarnas giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 §. Vad som utgör giftorättsgods framgår av 7 kap. 1-2 § § ÄktB. Där framgår att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Vidare stadgas vad som utgör enskild egendom, och det kan t.ex. vara egendom som en make fått i gåva. För att sådan egendom som erhållits genom gåva ska vara enskild måste dock gåvogivaren ha ställt upp ett villkor om att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom, och så har inte skett i ert fall enligt din fråga. Fastigheten utgör således giftorättsgods. Därmed kommer också fastighetens värde, efter skuldtäckning, bli föremål för en likadelning vid en eventuell skilsmässa i enlighet med 11 kap. 2 och 3 § § ÄktB.

Hoppas du upplever att jag besvarat din fråga. Har du ytterligare frågor eller synpunkter är du välkommen att återkomma med dessa i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Adam Karttunen BarkRådgivare