Ska fast egendom tas upp till marknadsvärde i bouppteckning?

Hej!

Min pappa gick bort för ett tag sedan. Min mamma är ännu kvar i livet. Mina föräldrar köpte ett hus 1958 som ännu mamma bor kvar i. Det är pappa som har stått som ensam ägare. Sitter nu med bouppteckningen och har kommit till marknadsvärdet. Måste vi ange det? Mamma bor ju kvar i huset

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel ska tillgångar tas upp till marknadsvärde i bouppteckningen. Vad gäller fast egendom går det att istället ange taxeringsvärdet. Det måste isåfall anges i bouppteckningen att det är taxeringsvärdet man har använt sig av, detta bland annat eftersom eventuella borgenärer ska förstå att fastigheten kan vara värd mer än vad som anges i bouppteckningen. Det går också bra att uppskatta ett marknadsvärde, det måste i ett sådant falla anges att det är just ett uppskattat marknadsvärde.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare