FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/03/2020

Ska faktura från hantverkare vara inklusive moms?

Jag fick prisuppgift av vad en hantverkare tog i timmen. Sedan när fakturan kom så var priset mycket högre. Han hade gett mig priset utan moms, men berätta inte det. Så med moms blev det flera tusen kronor dyrare. Får man göra så, känner mig lurad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller prisuppgift som lämnas från en näringsidkare till konsument ska det vara inklusive moms så länge inget annat framgår tydligt. Detta enligt och 10§ prisinformationslagen. Det är därmed upp till företaget att bevisa att det framgått tillräckligt tydligt att priset var exklusive moms för att kunna hävda att du ska betala priset som framgår av fakturan.

Har det inte tydligt angetts i avtalet att priset du fick var exklusive moms kan du därmed bestrida fakturan och begära att betala det priset som hantverkaren uppgett när ni ingick avtalet.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare