FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2022

Ska enskild firma ingå i bodelning?

Hej! Kommer min enskilda firma att ingå i bodelningen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångpunkter för en bodelning

När ett samboskap upphör (med anledning annan än att äktenskap ska ingås) så ingår samboegendomen i bodelningen. Samboegendomen ska då delas lika mellan samborna.(Sambolag (2003:376) 8 §) Men hur egendomen ska delas upp kan också regleras genom att sambor skriver ett samboavtal.(Sambolag 9 §) Samboegendom är den gemensamma bostaden och bohaget om detta har förvärvats för gemensam användning.(Sambolag 3 §) Enskild egendom ingår inte i bodelningen. Förklaring till vad enskild egendom är ges nedan.

När det gäller äktenskap så gäller andra regler om bodelning som hittas i Äktenskapsbalk (1987:230)(fortsättningsvis ÄB). Bodelning ska göras när äktenskapet upplöses (tex. dödsfall eller skilsmässa).(9 kap 1 § ÄB) Den egendom som ska ingå i bodelningen kallas för giftorättsgods och egendom som inte ska ingå kallas för enskild egendom. Giftorättsgods är all sådan egendom som inte är enskild egendom.(7 kap 1 § ÄB)

Vad är enskild egendom?

Egendom kan bli enskild egendom på olika sätt som jag listar upp nedanför. (7 kap 2 § ÄB)

-Genom testamente, om det står i testamentet att egendomen som ärvs ska vara enskild egendom.

-Genom gåvobrev, om det står i gåvobrevet att egendomen som ges i gåva ska vara enskild egendom.

-Genom att det skrivs ett äktenskapsförord där det framgår att viss egendom ska vara enskild och inte ingå i bodelning.

-Egendom som en make har erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande. Om dessa inte tecknats av den andra maken.

-Sådan egendom som har trätt i stället för egendom som erhållits på något av de ovan angivna punkternas sätt ska också vara enskild egendom. Tex. tillgångar en make har ärvt som enskild egendom används till att köpa ett fritidshus. = fritidshuset blir också enskild egendom.

Din enskilda firma

När det gäller en enskild firma så är enskilda firman i sig inte något som ska ingå i bodelning. Men det som firman innehåller ska ingå i bodelningen. Tex. egendom av värde såsom tillgångar på banken, varor, maskiner etc. Alla sådana tillgångar ska ingå i bodelningen om det inte är enskild egendom enligt punkterna ovan.

Ett kort svar på din fråga är att, ja egendom (tillgångar etc.) i din enskilda firma ska ingå i en bodelning om de inte är enskild egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare