Ska enskild egendom med anledning av äktenskapsförord tas upp i bouppteckning?

Min make har avlidit. Vårt Äktenskapsförord: "All egendom som var och en av oss förvärvat före äktenskapet eller därefter förvärvar, liksom all avkastning av sådan egendom, skall vara förvärvarens enskilda egendom som den andre således inte skall ha giftorätt i." Med hänvisning till detta motsätter jag mig att hela min ekonomi, skall tas upp i Bouppteckningen o bli offentlig handling, då min ekonomi vare sig då vi gifte oss el vid min makes död, har något som helst samband med makens dödsbos tillgångar och skulder. Tillsammans äger vi vårt hus till 50% vardera och har likaså gemensamma lån. Detta tas givetvis upp i Boutredningen. Till saken hör att vår gemensamma dotter(enda barn) ärver min makes alla tillgångar. Enligt testamentet tillfaller endast andra hälften av huset mig, likaså tillhöriga skulder. Jag hävdar mot bakgrund härav att min privata ekonomi inte ska behöva tas upp i Bouppteckningen och därmed bli offentlig handling. Vi har levt 45 år tillsammans. Jag har inte vetat el haft insyn i hans ekonomi, o han då ej heller i min, för att han velat ha det så. Vår boutredare hävdar juridiskt krav på att min ekonomi måste tas upp. Jag vägrar, både av integritetsskäl och att jag, nu äldre kv lever ensam i stort hus = stor risk. Det kan inte vara tvingande att min ekonomi nu görs offentlig. Otidsenligt 2024! Helt klart m hänvisning till vårt Ä.F. har den inget m makens tillgångar att göra el med arvsskiftet. Jag fortsätter vägra. Visst måste den kunna lämnas utanför?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Jag kommer att använda mig av Äktenskapsbalken (ÄktB) för att besvara din fråga.

Äktenskapsförord och enskild egendom

Enskild egendom är bland annat egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild, och ska därmed inte anses vara giftorättsgods (7 kap. 1-2 §§ ÄktB). I bodelningen ingår endast makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Min tolkning av ert äktenskapsförord är att i princip all din egendom är enskild egendom och ska således inte omfattas av bodelningen.

Bouppteckningen

Bouppteckningen fungerar dock annorlunda. Enligt 20 kap. 4 § 2st ÄktB ska, om den döde var gift, båda makarnas tillgångar och skulder var för sig antecknas och värderas. Hade makarna eller en av dem enskild egendom ska grunden för att egendomen ska vara undantagen från bodelningen och egendomens värde anges särskilt, om det inte på grund av förhållandena är obehövligt.

Sammanfattning

Bouppteckningen krävs för att kunna utreda vad som ska ingå i bodelningen och senare den avlidnes arvsskifte. Det har ingen betydelse att den efterlevande makens egendom inte ska omfattas av bodelningen på grund av att den är enskild egendom, den måste först antecknas i bouppteckningen. Tyvärr så finns det inga uttryckliga sekretesslagar kring bouppteckningar, vilket innebär att er bouppteckning anses vara en offentlig handling när den inkommit till Skatteverket.

Det finns därför ingen juridisk grund för dig att motsätta dig bouppteckning, utan din ekonomi ska tas upp i bouppteckningen.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare