Ska en uppsägning vara skriftlig för att vara giltig?

Jag jobbar just nu i en butik som vi har fått veta ska stänga 31 oktober. De är den enda infon vi har fått, räknas de som våran uppsägning då eller borde vi få en skriftlig uppsägning eller något sånt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att du omfattas av LAS (lagen om anställningsskydd). Jag har egentligen för lite information för att kunna besvara din fråga helt och hållet, men jag ska försöka ge ett generellt resonemang om regleringen i LAS. Jag utgår också från att du kommer att bli uppsagd.

För att du ska kunna bli uppsagd krävs saklig grund enligt 7 § LAS. Saklig grund för uppsägning kan förekomma i två fall: Antingen på grund av personliga skäl eller om det föreligger arbetsbrist. Att butiken ska stänga ner skulle kunna vara en sådan arbetsbrist, men det finns ingen "gräns" för vad som är arbetsbrist, utan det är arbetsgivaren som bestämmer det inom sin arbetsledningsrätt. Att butiken ska stänga kan alltså vara en saklig grund för att säga upp sina anställda.

En uppsägning som är sakligt grundad ska vara skriftlig och lämnas till dig personligen enligt 8 § och 10 § LAS. Om du begär det, är din arbetsgivare skyldig att uppge skälen för uppsägningen enligt 9 §.

LAS är utformat som ett skydd för arbetstagarna. Vissa bestämmelser kan åsidosättas genom kollektivavtal men reglerna om uppsägning är tvingande och kan alltså inte åsidosättas i kollektivavtal. Din uppsägning ska alltså vara skriftlig.

Om du har ytterligare frågor om din anställning så rekommenderar jag dig att kontakta ditt fackförbund.

I annat fall så är du välkommen att kontakta vår expressrådgivning. Där kan du få ett mer ingående svar om vad som gäller i just ditt fall och dessutom har du möjlighet till återkoppling.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt svar på din fråga!

Mvh,

Tilda HanssonRådgivare