FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/02/2022

Ska en penninggåva som är enskild egendom och insatt på ett bankkonto bodelas vid en skilsmässa?

Jag ligger i skilsmässa och vid sammanräkning av mina tillgångar finns ett gåvobrev där min mor gett mig och mina bröder 200.000 kr vardera. Min mor har betalat ut dessa pengar till mitt konto som ingår i mina tillgångar. Gåvan utgör enskild egendom enligt gåvobrevet. Motparten Ombudet) medger att gåvan givits men påstår att det inte längre är enskild egendom då jag fått in den på mitt konto. Då finns ju då två alternativ 1. att jag förbrukat pengarna och att pengarna från gåvan inte finns kvar alternativ att pengarna finns kvar på kontot. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är äktenskapsbalken (ÄktB). Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med dina två alternativ. Men visst, om pengarna som härrör från gåvan inte längre finns i behåll kan dessa naturligtvis inte bli föremål för någon bodelning.

Enligt huvudregeln är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. Och enskild egendom är exempelvis, som i det här fallet, egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda samt sådant som har trätt i egendomens ställe (s.k. surrogategendom), om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling (gåvobrevet) på grund av vilken egendomen är enskild, 7 kap. 2 § 1 st. ÄktB. Det innebär att den egendom som du eventuellt har köpt för pengarna inte tappar karaktären av att vara enskild. Däremot presumeras (antas) avkastning av enskild egendom vara giftorättsgods om ditt gåvobrev inte föreskriver annat. Det sistnämnda betyder alltså att exempelvis avkastningsränta, utdelningar på kapitalplaceringar och annat dylikt i grunden inte är enskild egendom, 7 kap. 2 § 2 st. ÄktB.

När det sedan gäller motpartsombudets inställning till gåvans karaktär kan följande anföras. Utöver de ovannämnda bestämmelserna, vilka endast anger att surrogategendom träder i den enskilda egendomens ställe och att avkastning av sådan egendom ska förbli enskild om så har föreskrivits, sägs egentligen ingenting mer i äktenskapsbalken. Det betyder att svaret måste sökas på annat håll och då i den vägledande rättspraxis som finns. Högsta domstolen (HD) har uttalat att pengar som härrör från enskild egendom generellt bör hållas åtskilda och i synnerhet från andra gemensamma tillgångar för att dessa ska kunna behålla sin karaktär av enskild egendom. Med andra ord får ingen sammanblandning ske eftersom den enskilda egendomen då kan komma att bli smittad av giftorätten. Samtidigt medför inte detta att egenskapen av enskild egendom automatiskt utsläcks utan vidare, se avgörandet NJA 1992 s. 773. En bedömning måste därför göras från fall till fall.

Min uppfattning är att gåvan eventuellt kan ses som enskild egendom, men jag vågar inte säga någonting med säkerhet. Du uppger ovan att kontot är ditt. Under förutsättning att endast du disponerar kontot går det möjligen att argumentera för att pengarna inte har tappat karaktären av att vara enskild egendom. Samtidigt kan ju dessa ha sammanblandats med andra pengar som är giftorättsgods, vilket naturligtvis blir ett problem eftersom gåvan måste kunna separeras. Det här synsättet knyter delvis an till den gamla specialitetsprincipen, vars ursprungliga innebörd var att äganderätt bara kunde avse individuellt bestämda föremål. Men sammanfattningsvis och såvitt jag kan bedöma finns i nuläget inget givet svar och frågan kan behöva hänskjutas till domstol för det fall du och ditt blivande ex inte kan komma överens. Den springande punkten för den rättsliga bedömningen är i vart fall om pengarna som härrör från gåvan på ett tydligt sätt har separerats.

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare