FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/02/2019

Ska en näringsidkare betala tillbaka frakten om jag utnyttjar min ångerrätt?

Har en ehandlare rätt att behålla det jag betalade i fraktavgift vid köpet, om jag väljer att utnyttja ångerrätten på mitt köp och returnerar hela ordern?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om ångerrätt vid distansavtal innebär att konsumenten har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar (2 kap. 10 § Distansavtalslagen). Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren (2 kap. 14 § Distansavtalslagen).

Återbetalningsskyldigheten gälller hela det belopp konsumenten betalt. Det innebär att näringsidkaren inte bara ska återbetala vad varan kostade, utan även andra belopp konsumenten betalt (t.ex. uppläggningsavgift eller startavgift). Återbetalningsskyldigheten avser även eventuella leveranskostnader som konsumenten betalt. Det framgår inte uttryckligen av lagtexten men framgår av konsumenträttighetsdirektivet som lagen bygger på. Enligt artikel 13.1 i direktivet ska näringsidkaren betala tillbaka alla belopp som konsumenten har betalat, inklusive eventuella leveranskostnader.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare