Ska egendom som min exman köpte innan vi gifte oss vara med i bodelningen?

Hej.

Jag ska skilja mig. Min emxan köpte två tomter innan vi gifte oss.

Ska dessa vara med i bouppdelningen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Den egendomen som ska vara med i bodelningen är det så kallade giftorättsgodset, 1 § 10 kap ÄktB. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom, 1 § 7 kap ÄktB. Om din exman köpte tomterna själv är enda möjligheten att de INTE är giftorättsgods om ni har skrivit ett äktenskapsförord enligt vilket tomterna är din exmans enskilda egendom. Om det inte finns ett äktenskapsförord är tomterna giftorättsgods och ska därmed vara med i bodelningen, 2 § 7 kap ÄktB.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare