FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/07/2021

Ska bilen ingå i en bodelning när ett samboförhållande upphör?

Hej min sambo vill separera från mig. Hur gör vi ?? Nu är det så att vi har två bilar där jag står som ägare på båda bilarna men vi har bara ett lån kvar på den ena bilen hur ska vi lösa detta på bästa sätt? Ska jag lös ut henne eller ska jag bara ta över hela lånet på den ena bilen??

Torbjörn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är sambos kommer jag att använda mig av sambolagen (SamboL) för att besvara din fråga. När ett samboförhållande upphör så ska en bodelning förrättas om någon av samborna vill det (8 § första stycket SamboL). Men, vid bodelning i ett samboförhållande ingår enbart så kallad samboegendom, till skillnad från vid äktenskapsskillnad. Med samboegendom avses endast gemensam bostad och bohag (3 § SamboL). Det ska understrykas att bohag inte innefattar bil (6 § SamboL). Med andra ord, bilarna kommer inte ingå i en eventuell bodelning.

I praktiken kommer således varken ägarförhållandet eller lånen förändras som följd av separationen och du har inte någon skyldighet att lösa ut henne eller ta över lånet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare