FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/02/2020

Ska bankkontot i min makes namn ingå i bodelningen?

Hej!

Jag är nyskild efter 19 år tillsammans med ex-mannen. Min ex-man har två barn, 23 och 25 år gamla, från ett tidigare äktenskap, och vi har ett gemensamt barn, 16 år.

För att spara tid och pengar så försöker vi fixa bodelningen på egen hand, men eftersom vi inte har koll på juridiken alltid så blir det ibland lite diskussioner.

En fråga är vad som gäller för ett konto som ex-mannen startade innan vi träffades för sparande till barnen. Det heter "Kapitalspar barn" på Swedbank, men står i mannens namn, inte i barnens. Vi har fortsatt spara på detta konto under alla år, men då även till vårt gemensamma barn.

Ex-mannen anser att dessa pengar inte ska ingå i bodelningen - stämmer det? Han menar att vi hade en muntlig överenskommelse. Vi har inte skrivit något avtal. Han kan på sin höjd tänka sig att ge mig en tredjedel för vårt barn Är detta korrekt? Ska jag gå med på det? Eller blir jag lurad?

Vänliga hälsningar,

Nyskild, okunnig, fattig och förvirrad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB).

En bodelning ska göras

Då ett äktenskap upplöses, till exempel genom äktenskapsskillnad (skilsmässa) ska en bodelning göras mellan makarna (1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ingår makarnas giftorättsgods. All egendom makarna äger är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Det spelar ingen roll vem av makarna som äger vad, är det giftorättsgods ska det ingå i bodelningen. Egendom kan bli enskild genom till exempel äktenskapsförord eller villkor i testamente (7 kap. 2 § ÄktB). Ett äktenskapsförord som anger att viss egendom är enskild ska vara skriftligt och registrerat hos Skatteverket för att vara giltigt (7 kap. 3 § ÄktB). En muntlig överenskommelse kan alltså inte göra egendom enskild.

Din situation

Detta innebär alltså att allt ni äger, oavsett vem av er som äger det, ska ingå i bodelningen om det inte är enskild egendom. Detta gäller även bankkonton som bara står i den ena makens namn. Kontot ska alltså tas upp i bodelningen likt allt annat, och därmed delas på hälften mellan er.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare