FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/03/2019

Ska avkastningen från ett aktiebolag som är enskild egendom ingå i en bodelning?

Hej. Min man har ett aktiebolag som är en enskild egendom.

Han har tagit ut aktieutdelningar flera gånger och har en stor summa pengar på sitt bankkonto.

Nu undrar jag om dom pengarna ska delas vid en bodelning vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som jag kommer att utgå från finns i äktenskapsbalken (ÄB).

Aktieutdelningarna är att se som avkastning från aktiebolaget. Avkastning från enskild egendom blir som regel giftorättsgods om ni inte har föreskrivit annat i ett äktenskapsförord, ÄB 7 kap 2 §. Att avkastningen blir giftorättsgods innebär att det ska ingå i bodelningen, ÄB 10 kap 1 §. Så svaret blir alltså att ja, pengarna från aktieutdelningarna ska ingå i bodelningen.

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare