Sjukpenning - anonyma tips om bilder som publicerats utan tillåtelse

Hej! Jag har varit sjukskriven för akut stress i mitt arbete. FK har fått in två anonyma tel.samtal om att jag då har jobbat för en ideell organisation. Båda anmälarna hänvisar till att de har läst ett inlägg om mig på föreningens hemsida. Detta inlägg är gjort för att skada mig personligen och jag har inte lämnat samtycke/fått info. om detta inlägg av dem som gjort det. Kan FK använda detta inlägg som grund för en "utredning" och återkrav på mig?

Hälsningar C

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anonyma tips från allmänheten är ett vanligt sätt för Försäkringskassan att uppmärksammas på eventuella felaktigheter i utbetalning och/eller bidragsbedrägerier. Försäkringskassan kan alltså på grundval av de anonyma tipsen i ditt fall inleda en utredning. Tipsen kan dock inte ensamt leda till några påföljder eller återkrav, utan ska endast ses som en signal till Försäkringskassan om att en utredning bör inledas.

Vad gäller de faktiska bilderna som har publicerats är detta en fråga mellan dig och den som är ansvarig för hemsidan. Det kan till exempel röra sig om brott mot personuppgiftslagen. Huruvida bilden har lagligen publicerats eller inte är dock inte en fråga för Försäkringskassan, de ska istället göra en självständig bedömning av din arbetsförmåga.

Hoppas att det löser sig för dig!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare