Självrisk och ersättning av marknadsvärde vid sakskada.

Hej, Jag och min familj var för några veckor sedan inblandade i en trafikolycka. Vi frontalkrockade med en bil som i ett backkrön körde om en timmerbil. Vi är med andra ord inte orsak till olyckan. Polisen kommer åtala föraren för vårdslöshet i trafik. Nu till mina frågor. I samband med olyckan försvann en helt ny mobiltelefon. Vi blev förda till sjukhus och fick inte med oss telefonen. Ingen vet var den tog vägen. Två handläggare på mitt försäkringsbolag har sagt att vi inte behöver betala självrisk för den försvunna telefonen, men den senaste säger att vi måste betala självrisken. Hur är det? Min andra fråga rör de bilbarnstolar som vi hade i bilen, samt kostnader för hyrbil. Försäkringsbolaget gör ett åldersavdrag på våra bilstolar, då de var 6 respektive 3 år gamla. Dock måste vi ju köpa nya stolar, då man inte bör köpa begagnade bilstolar. Hyrbilen täcker försäkringsbolaget 75% av och resterande 25% får vi stå för. Vad har vi för möjlighet att till exempel få ut dessa extra omkostnader i t.ex skadeståndskrav eller dylikt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Gällande självrisken är det inget som regleras i lag utan det är något som försäkringsbolaget avgör. Men oftast får du som skadelidande betala självrisken till försäkringsbolaget och sedan kräva skadevållaren, den andra bilisten, på den.

Gällande de "extra omkostnaderna" så kommer det nog bli svårt att få ut något skadestånd för dem. Den ersättning du fått av försäkringsbolaget är marknadsvärdet på barnstolar, dvs. vad de är värda idag p.g.a. ålder och slitage. Om du skulle få ut ersättning via skadestånd skulle du också få ut marknadsvärdet, ändock om försäkringsbolaget kanske gör hårdare avdrag. Du får tänka dig vad skulle du ha fått för barnstolar vid en försäljning innan skadan. Bestämmelsen om hur man beräknar ersättning vid sakskada hittar du i 6 kap. 2 § Försäkringsavtalslagen se https://lagen.nu/2005:104 .

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare