FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/02/2022

Ses en person som ostraffad efter det att uppgifterna i belastningsregistret försvunnit?

Hej, räknas en person som tidigare ostraffad pga att domen har tagits bort från belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten för att besvara din fråga kommer vara lag om belastningsregister, där det framgår när en uppgift i registret ska gallras. Även rättegångsbalken (RB) blir tillämpbar för att ta reda på om det på något annat sätt går att se om en person tidigare har blivit dömd.

Gallring av uppgifter i belastningsregistret

Hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret beror flera olika omständigheter, bland annat om domen gäller böter, fängelse eller villkorlig dom. Detta enligt 17 § lag om belastningsregister.

När domen har gallrats går det således inte längre att se informationen i belastningsregistret.

Även fast uppgifterna, som ovan beskrivit, försvinner ur belastningsregistret efter en viss tid, för domstolarna register över alla mål de hanterar, 6 kap. 1 § RB. Denna registrering görs på obestämd tid vilket innebär att det inte finns några gallringsregler på så sätt som det finns för belastningsregister.

Ses personen som ostraffad när uppgifterna ur belastningsregistret försvunnit?

Som svar på din fråga kan en person, vars uppgifter försvunnit ur belastningsregistret anses vara "ostraffad" på den grunden att det alltså inte kommer synas om personen har begått brott om man begär ut ett utdrag ur belastningsregistret. Däremot finns fortfarande alla domar sparade hos domstolarna, vilka går att begära ut, och därför kommer tidigare domar alltid finnas kvar även fast uppgifterna inte längre syns i belastningsregistret.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare