FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/08/2021

Sekretessavtal om man startar verksamhet i nytt land?

Hej jag jobbar inom ett svensk företag. Men jag skulle vilja starta ett företag i Indien.

Hur funkar det med min sekretess avtal men min nuvarande arbetsgivare om den ny företag jobbar inom samma industrin och har lika produkter. Jag kommer definitivt inte att stjäla någon design eller produkt information. Men kommer det vara något problem om min nuvarande arbetsgivare kommer veta att jag har startat ett företag och börjar sälja samma typ av produkter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sekretessavtal är primärt en civilrättslig fråga men det finns vissa begränsningar som följer av ett kollektivavtal som de flesta svenska arbetsgivare är bundna av (kollektivavtalet). Dessutom finns en lag som skyddar företagshemligheter, "lag om företagshemligheter" (LFH).

Det första som kan bli ett problem för dig är ifall ditt sekretessavtal inkluderar en konkurrensklausul. En sådan innebär att du inte får ta anställning eller bedriva konkurrerande verksamhet under en viss period. Hur lång perioden är regleras i avtalet men får generellt inte vara längre än 9 månader och i särskilt känsliga fall 18 månader (kollektivavtalet 5.1).

För att konkurrensklausulen över huvud taget ska gälla måste det ha varit "skäligt" att införa den. Detta innebär i princip att du måste haft tillgång till företagshemligheter, dvs sådant som om det röjs kan skada din arbetsgivares möjlighet att konkurrera (kollektivavtalet 2.1).

Om en sådan klausul finns riskerar du att betala vite (ungefär som böter) till din arbetsgivare ifall du startar verksamheten inom bindningstiden.

Vidare finns risken att du bryter mot lag om företagshemligheter. En företagshemlighet är en hemlig uppgift som om den röjs kan skada din arbetsgivares möjlighet att konkurrera (LFH 2§). Har du tillgång till sådan information får du inte nyttja den i din nya verksamhet eftersom detta ses som ett angrepp på företagshemligheten (LFH 3§). Eftersom du kommer vara f.d anställd blir du skadeståndsskyldig ifall det finns "synnerliga skäl" (LFH 7§ 2st). "Synnerliga skäl" är förvisso ett högt krav men jag uppmuntrar dig ändå att vara försiktig.

Jag hoppas du fått svar på vad du måste tänka på i uppstarten av din nya verksamhet. Det finns som du märker vissa saker att ta i beaktande men jag önskar dig all lycka! Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare