Schablonvärdering lösöre

Hur beräknas värdet på lösöret vid en bouppteckning? Finns det något form av schablonvärdering?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är att det inte finns någon egentlig schablon för värdering av lösöre. Värderingen utgår från lösörets marknadsvärde och man får helt göra en bedömning mellan tummen och pekfingret. Värdefullare lösöre som dyra smycken och konstverk, bilar osv bör värderas av någon kunnig.

Allt lösöre med mindre värde kan klumpas ihop i en post som "enkelt lösöre" eller "sedvanligt lösöre". Ofta ligger kanske värdet på några tusen kronor.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare