Särkullsbarns arvsrätt efter förälder som var sambo

Min sons pappa har avlidet. Jag företräder min son, som är 16 år gammal.

Sambon har inte begärt bodelning i dödsboet. Sonen är ända arvvingen. Nu ska sonen hämta ut sin egendom. Vad gäller nu? Hur ska man kunna bevisa vems saker som är vems? Om inga kvitton finns från sambon, är då allt I hemmet sonens, eller? Om det blir en tvist om sakerna, hur gör sonen/jag då? Ska hon närvara vid delningen eller hon kan ha ett ombud?

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Arvsordningen

Lagen har delat in olika familjemedlemmar i tre olika arvsklasser, parentelprincipen, vilket är utgångspunkten vid fördelning av arv. Avkomlingar (barn) har bäst arvsrätt och är alltså i den första arvsklassen, är inte barnet i livet är det i så fall avkomlingar till barnet som har rätt till arvet i det avlidna barnets ställe, 2 kap 1 § Ärvdabalk (1958:637), ÄB, se https://lagen.nu/1958:637.

Särkullsbarn (halvsyskon) har alltid rätt att få ut sin arvslott direkt efter förälderns bortgång, oavsett om föräldern var gift eller inte, 3 kap 1 § ÄB. Din son har alltså rätt att få sin del av arvet efter sin pappas bortgång.

Bodelning efter sambos bortgång

Efter att en sambo har gått bort så är det den efterlevande sambon tillsammans med den avlidna sambons arvingar som ska göra bodelningen.

Det är endast den efterlevande sambon som har rätt att begära bodelning efter att ett samboförhållande har upphört genom av den andra sambon avlidit, 2, 8 och 18 §§ Sambolag (2003:376), SamboL, se https://lagen.nu/2003:376. Det får alltså inga rättsverkningar om din son begär bodelning, trots att han har rättigheter i boet. Den efterlevande sambon kan inte således inte tvingas att utge egendom till dödsboet, däremot kan sambon tvingas att utge skifteslikvid.

Även om hon inte har begärt bodelning, så betyder inte det att hon får göra vad hon vill med samboegendomen, utan hon har en skyldighet att redovisa (redovisningsplikt) för samboegendomen som hon har men som tillhör den avlidna sambon, 11 § SamboL. Redovisningen av samboegendom kan jämkas, vilket arvingar har rätt till att göra om de anser att redovisningen inte är riktig, 9 §. Redovisningskyldigheten gäller till dess att bodelningen sker och är en säkerhet för efterlevande arvingar att veta som ingår in den avlidna sambons egendom. För att uppfylla sin skyldighet att förvalta egedomen ska sambon då bodelning sker kunna redovisa för avyttringar, förbättringar eller överlåtanden av egendomen. Sambon ska kunna visa upp verifikationer och räkenskaper. Redovisningsplikten omfattar tiden från det att sambon avled fram till dess att bodelning sker.

Samboegendom

I samboegendomen ingår endast den gemensamma bostaden och bohag (samboegendom), vilken inte är lika extensiv som giftorättsgods. I det gemensamma bohaget ingår möbler, hushållsmaskiner och gemensamma lösa saker som använts till det gemensamma hemmet, och inte sådant som endast den ena sambon använde för enskilt bruk. Det här innebär alltså att allt i det gemensamma inte ingår i din sons arv, men också att ni inte kommer att behöva kvitton på allt, utan de sakerna som din sons avlidna far använde endast för gemensamt bruk kan tas undan, 5-6 §§ SamboL.

Det viktiga i ett samboförhållande är inte vem som köpt egendomen, utan om egendomen har införskaffats för gemensamt bruk. Saker som din sons avlidna pappa har fått genom arv eller testamente, kan väldigt sällan hävdas ha varit för gemensamt bruk. Däremot kan gåvor som fåtts då samborna var tillsammans hävdas ha varit för gemensamt bruk. Däremot om gåvan har getts som enskild egendom så ingår det inte i samboegendomen, 4 § SamboL.

Sammanfattningsvis

Om sambon och arvtagare inte kan komma överens så spelar det ingen roll i fråga om bodelningen eftersom det är den efterlevande sambon som har exklusiv rätt att avgöra om bodelning ska ske eller inte. Däremot så kan du som ställföreträdare för din son begära jämkning i tingsrätten om du inte anser att den efterlevamde sambon har redovisat egendomen på ett riktigt sätt. Det är rätten som kommer avgöra huruvida den kvarlevande sambon har redovisat egendomen riktigt eller inte.

Vill du ha fortsatt rådgivning av Lawline går det bra att boka tid med jurist, se http://www.lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare