FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/10/2016

Särkullsbarn arvsrätt

Hej.

Vi är ett gift par som har 2 gemensamma barn och jag har 2 vuxna barn sen tidigare.

Vi har ett hus som jag står som ensam ägare på i lagfarten. Vi ska ändra det så att han också står med.

Vad händer om jag dör? Får min man lösa ut särkullbarnen ur huset och de får ut sin del direkt?

Hur ska man kunna lösa det så att min man inte blir så ekonomiskt drabbad men att barnen ändå får ut alla sina pengar. Finns det såna försäkringar? Vill ju att det ska bli så bra som möjligt för alla om det skulle ske. Har det någon inverkan om han står med på lagfarten eller inte. Han har även funderat på att köpa skog men att skriva det lånet på sig. Hur går det med allt sånt?

Våra gemensamma barn är inte myndiga ännu, finns det någon säkerhet att mina arvspengar finns kvar tills de blir 18?

//M

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är kvarlåtenskapen i första hand övergår till efterlevande make (Ärvdabalken 3:1, ÄB) och efter dennes bortgång tillfaller arvet bröstarvingarna som är de som har bäst arvsrätt. Dock gör man ett undantag från denna regel när det kommer till särkullsbarn, då dessa har rätt att få ut din del av arvet direkt. (ÄB 3:2). Med andra ord har dina barn från tidigare äktenskap rätt att få ut sin beräknade andel direkt efter din bortgång, men dessa kan även avstå sin rätt till arvet efter din bortgång för att istället vänta på arvet och få ut sin del tillsammans med era gemensamma barn tills din makes bortgång, ÄB 3:9. Ni skulle kunna upprätta ett avtal mellan din make och dina barn från tidigare om att dessa ska invänta sitt arv tills även din make gått bort. Att han står med på lagfarten spelar egentligen ingen större roll eftersom detta är gemensam egendom, innebärande att han har rätt till hälften av egendomen (Äktenskapsbalken 7:1 och 7:4). Lånet kommer att vara hans lån om det upptas i hans namn Äktb 1:3, men kommer att avräknas vid bodelning Äktb 11:1; 11:2; 11:3. Gällande att dina barn ska ha säkerhet för arvet, finns det en skyddsregel i 3:4 ÄB, innebärande att efterlevande make inte får sätta sprätt på alla pengar hur som helst.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

https://lagen.nu/1987:230; https://lagen.nu/1958:637

Amanda Strömblad LarssonRådgivare