Särkullbarns rätt till arv

Min make dog han hade två barn .Jag har också två barn.Vid bouppteckningen så fick hans barn ut sin laglott efter fadern. Vi hade äktenskapsförord men sen står det att det blir efterarv till särkullebarnen vad är det och vad är det dom ska ha i så fall.Det finns ett testamente också .MVH Eva-Lisa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din make har dött och att hans särkullbarn fått ut sitt arv efter att han avlidit. Det är ärvdabalken (ÄB) (1958:637) som reglerar frågor gällande arv. Ett särkullbarn har alltid rätt att få ut sitt arv när föräldern avlider (ÄB 3 kap. 1 §). Ett särkullbarn har dock även rätt att skjuta upp på sitt arv tills förälders make har avlidit (ÄB 3 kap. 9 §). Om ett särkullbarn skjuter upp på sitt arv så kommer barnet att ha rätt till efterarv på samma sätt som barn som inte är särkullbarn. Det innebär att dina makes barn har rätt att få ut sitt arv när maken avlidit eller genom efterarv när du avlider. Jag tolkar detta som att din makes barn fick sitt arv när maken avled. Det innebär att den avlidne makens särkullbarn inte ska ha rätt till efterarv om de redan har fått sitt arv när din make avled.

Sammanfattning:
Ett särkullbarn har rätt att få ut sitt arv genast när föräldern avlidit, men utöver det så kan särkullbarnet avstå från arvet och i stället ärva genom s.k. efterarv.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare