Särkullbarns rätt till arv

Hej! Min pappa har varit omgift sen 30 år tillbaka och har nu avlidit. Enligt hans fru har de skrivit ett äktenskapsförord, för ca 7 år sedan, angående om en egendom som han köpt för ca 30 år sedan. Hon säger att det inte finns något i hans dödsbo pga detta äktenskapsförord och att det inte finns någon anledning att infinna sig på bouppteckningen. Vad gäller för ett särkullebarn här?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
Ett äktenskapsförord skrivs för att undanta egendom från en eventuellt kommande bodelning, för att göra en makes egendom enskild. Syftet är alltså att undandra egendom från likadelning vid skilsmässa eller dödsfall till fördel för sig själv eller ens arvingar, och inte ge bort egendom. Finns ett äktenskapsförord där din far har gjort egendomen till sin enskilda kommer egendomen inte ingå i den bodelning som nu kommer att göras och således "direkt" hamna i din fars kvarlåtenskap. Förordet utesluter inte dig från din rätt till arv - du som särkullbarn kommer ärva hela din fars kvarlåtenskap ifall de inte hade några gemensamma barn. De som ska närvara vid en bouppteckning är dödsbodelägarna, något som du är eftersom du är arvsberättigad.

Har de skrivit ett inbördes testamente, som innebär att den ena ska ärva den andra vid den förstas bortgång, blir situationen lite annorlunda. Självfallet ska testamentet följas och hans efterlevande fru ärva din far, men du har rätt till din laglott. För att laglottsanspråket ska aktualiserar krävs att du åberopar det - något du bör göra vid bouppteckningen.

På grund av detta bör du definitivt delta i bouppteckningen.
Jag hoppas att det löser sig för dig.

Vänliga hälsningar

Beatrice RohdinRådgivare