Särkullbarns efterarvsrätt

Om jag inte tar ut mitt arv nu måste jag då alltså vänta tills malen avlider ( se föreg fråga)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du är särkullbarn till din förälder. Särkullbarn är man när man är barn i ett förhållande där ens förälder har gift om sig med någon annan än ens egna förälder. Som jag förstår det undrar du om du måste vänta tills din förälders make gått bort med att få ut ditt arv om du inte tar ut det nu. Svaret är att ja, om du inte begär att få ut ditt arv nu direkt efter din förälder så har du istället en efterarvsrätt i din förälders makes arv när den dör, 3 kap 2 § ärvdabalken. Som särkullbarn har du rätt att få ut ditt arv redan efter din egen förälders bortgång om du vill, 3 kap 1 § ärvdabalken.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare