Särkullbarnets inverkan vid ett nytt äktenskap

Jag och min sambo har tänkt att gifta oss, för de är en bra sak när vi har 2 st gemensamma barn.

Men min sambo har ett barn sedan innan ett särkullbarn som han har gemensam vårdnad med fortfarande.

Är de ett problem för oss när vi vill gifta oss ?

Hur blir de med arv av min sambo om de händer han något när vi är gifta o har vårnad med en annan ?

Är de ett krav att jag adopterar särkullbarn barnet när vi har gift oss ?

Skriver man äktenskapsord om de finns barn sedan innan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och dina sambo kan gifta er oavsett om han har ett särkullbarnen eller inte, du behöver inte heller adoptera hans barn. Särkullbarnet kommer även efter att ni gift er fortsatt ligga under vårdnaden av din sambo och barnets biologiska mor. Det finns flera aspekter att överväga vid ett beslut rörande att skriva ett äktenskapsförord eller inte där särkullbarnet inte har någon påverkan, till exempel om det finns någon egendom som ni vill undanta vid en eventuell skilsmässa och därför göra till enskild (7 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Särkullbarnet påverkar dig ur ett arvsrättsligt perspektiv eftersom särkullbarn om inte särkullbarnet avstår sitt arv till förmån för dig, alltid har en rätt att få ut sitt arv vid förälderns död. Skulle din sambo gå bort före dig har alltså hans särkullbarn rätt att få ut sin del sitt av arvet direkt. Särkullbarnet kan välja att som ovan nämnt avstå sitt arv till förmån för dig och få ut det först efter din död, men det är upp till särkullbarnet att avgöra och en rätt som varken du eller barnets far kan inskränka (3 kap. 1, 9 §§ ärvdabalken).

Särkullbarnet skiljer sig alltså från din och din sambos gemensamma barn på det sätte att era gemensamma barn först ärver efter att ni båda gått bort till skillnad från särkullbarnet som kan få ut sitt arv direkt om din sambo skulle avlida. Din sambo kan om han vill inskränka särkullbarnets arv till att endast omfatta laglotten, men även då kan särkullbarnet få ut arvet direkt om din sambo skulle gå bort före dig (7 kap. 1 § ärvdabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare