Samtycke vid fotografering

Hej! Jag har en fråga gällande fotografering/filmning. Om jag är ute på uppdrag av exempelvis en camping, hotell eller restaurang, får jag då, förutsatt att gäster blir informerade fotografera/filma vem som helst utan att samla in samtycke? Det känns som en omöjlig uppgift att samla in samtycke från alla gäster vid exempelvis ett evenemang.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta att om du har fått tillåtelse av en verksamhet t.ex. hotell, camping eller restaurang om du behöver samla in samtycke från alla gäster för att kunna fotografera gästerna.

Rätten att ta bilder finns skyddad i grundlagen.

I 2 kap 1§ p1 regeringsformen (RF) regleras rätten till yttrandefrihet genom bild att uttrycka sig.

Detta är en grundlagsskyddad rättighet som dock kan åsidosättas enligt 2 kap 20§ p1 RF genom lag som enligt 2 kap 21§ RF är godtagbar i ett demokratiskt samhälle och inte går utöver det som är nödvändigt med ändamålet.

Utgångspunkten är att du får ta bilder och filma på uppdrag av verksamheter så länge du har tillstånd från verksamheten.

Vilka lagar som kan begränsa rätten till att fotografera.

Jag kommer nedan gå igenom 2 lagar som kan aktualiseras i ditt fall. Brottsbalken kan aktualiseras i samband med att bilderna tas och lag om namn i bild och reklam kan aktualiseras i samband med publicerandet av bilder.

Brottsbalken:

I brottsbalken (BrB) finns det några relevanta bestämmelser som kan begränsa rätten till att fotografera.

I 4 kap 6a§ BrB regleras kränkande fotografering som innebär att den som tar hjälp genom tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild på någon som befinner sig i sitt hem, toalett, omklädningsrum eller liknade privat utrymme.

I 4 kap 6c§ BrB regleras olaga integritetsintrång. Bestämmelsen innebär att man inte får ta bilder på folk i vissa olika sammanhang exempelvis enligt p4 om man tar bild på någon som befinner sig i en utsatt situation.

I 4 kap 7§ BrB regleras ofredande. För att det ska vara ett ofredande i en situation där du fotograferar andra människor så måste personen säga till att denne blir störd av ditt fotograferande. Det finns inget allmänt förbud mot att filma eller fotografera människor utan deras samtycke enligt rättsfallet NJA 2008 s.946

I den situationen du beskriver i din fråga har jag svårt att se att fotograferingen ska utgöra en brottslig handling, dels eftersom det sker med samtycke från uppdragsgivaren att ta foton, dels eftersom det är informerat människor om att du fotograferar.

Lag om namn och bild i reklam:

I lag om namn och bild i reklam regleras att näringsidkare i marknadsföringssyfte av vara och tjänst inte får använda framställning av namn eller bild utan samtycke.

Av NJA 1999 s.749 som är ett rättsfall där en tidning gjorde reklam där en känd svensk skådespelare utan sitt samtycke till reklamen blivit publicerad. Högsta domstolen fann att publicering av reklamen som skett utan samtycke bröt mot 1§ i lag om bild och namn i reklam.

I ditt fall blir frågan om en näringsidkare kommer använda bilderna i marknadsföringssyfte eller inte för att avgöra om bilderna får användas utan den som blivit fotograferads samtycke.

Sammanfattningsvis:

Så har är rätten att ta bilder på folk grundlagsskyddad i 2 kap 1§ p1 RF, vilket även inkluderar utan samtycke. Men rätten kan åsidosättas om det är integritetskränkande eller kränkande fotografering dvs i privata utrymmen eller i känsliga situationer enligt brottsbalkens regler.

När det kommer till att publicera fotografierna så kan samtycke krävas beroende på om bilderna används i marknadsföringssyfte.

Sebastian PetterssonRådgivare