Sambos rätt till arv före barn?

Hej Jag och min sambo äger en fastighet tillsammans 50% var. Han har flera barn och jag har inga. Vad händer vid ett ev dödsfall? Kan han låta mig ärva sin del, och kan jag låta honom ärva min del?

Har hans barn rätt att få ut sina laglotter trots ett ev testamente? Hur blir det på min sida, Föräldrarna ärver antagligen mig och sedan syskon, men har de rätt att få ut laglotterna trots ett ev testamente?

Eller gäller laglotter endast egna barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör rätt till arv för sambos. Du och din sambo äger en fastighet tillsammans och du undrar nu vem som ärver dig respektive din sambo vid ev. bortgång. Din sambo har barn sedan tidigare.

Sambos rätt till arv

Enligt 1 § Sambolagen avses sambos vara två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Huvudregeln i svensk lagstiftning är att sambos inte ärver varandra, under förutsättning att ett inbördes testamente inte har upprättas. Sambos har däremot rätt att ärva motsvarande två pris basbelopp enligt 18 § 2 st Sambolagen (år 2018 uppgår de summan till 91000kr.) Detta syftar till att skydda efterlevande sambo som säkerhet eftersom denne annars inte har rätt att ärva något.

Inbördes testamente mellan sambos

Ett inbördes testamente kan upprättas mellan sambos för att kunna ärva egendom efter varandra.

Din sambo har barn sedan tidigare. Enligt den legala arvsordning som återfinns i Ärvdabalken, har bröstarvingar (barn) alltid rätt till arv efter förälder (2 kap 1 § Ärvdabalken). Även om ett testamente har upprättats mellan er har alltså din sambos barn alltid rätt till arv efter sin far. Laglotten är en lagstadgad rätt för bröstarvingar. De har alltså rätt till hälften av sin arvslott. Ett testamente till förmån för någon annan än din sambos barn kommer inskränka barnens rätt till arv, och de kommer då endast att ha möjlighet att få ut sin laglott.

Laglott för föräldrar och syskon?

Lagstadgade rätten till laglott gäller enbart för bröstarvingar. (7 kap 1 § Ärvdabalken). Eftersom du inte har några egna bröstarvingar kommer arvet efter dig i första hand att tillfalla dina föräldrar i första hand och dina syskon i andra hand.

Om du och din sambo upprättar ett inbördes testamente kommer istället arvet efter dig att tillfalla honom och kommer alltså att inskränka helt och hållet på dina föräldrar och syskons arvsrätt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare