Sambos och bröstarvingars arvsrätt

Vår far avled i september 2017. Sambon har bott kvar i huset & nu vill vi, jag & min bror att vi säljer fastigheten eller att hon köper ut oss. Boupteckning är gjort, det fanns inget testamente & vi har ännu inte gjort arvsskiftesavtal.Sambon hävdar bestämt att hon har rätt att bo kvar tills hon vill flytta eller själv avlider. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Sambos har ingen legal arvsrätt men det är däremot viktigt att konstatera om huset endast var er fars. Om huset nämnligen köptes i syfte för paret att bo i tillsammans så utgör huset samboegendom. Att huset utgör samboegendom innebär att den ska fördelas lika vid en bodelning, se 4 § och 5 § Sambolagen. Fördelningen av samboegendomen sker då genom en bodelning som måste begäras av den efterlevande sambon senast ett år efter den ena sambons död eller senast när bouppteckningen förättas, 8 § 2 st. Sambolagen. Er fars sambo har dock i ert fall förlorat sin rätt till en eventuell bodelning då bouppteckningen redan är gjord.

Eftersom att det inte finns något testamente så är det ni, bröstarvingarna, som ärver er far, se 2 kap. 1 § Ärvdabalken. Alla er fars barn har då rätt till lika stor del av hela hans kvarlåtenskap och där med även huset.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare