Sambos arvsrätt när det finns särkullbarn

Hej! Jag är sambo och vi har inga gemensamma barn. Han har ett barn sedan tidigare förhållande. Om han går bort, ärver då dottern allt? Borde vi skriva ett testamente för att jag ska ärva något?

Mvh/annika

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer som du skriver, om din sambo skulle gå bort utan ett testamente skulle hans dotter ärva allt efter honom då sambos ej har någon arvsrätt. Om ni önskar att du ska ärva din sambos kvarlåtenskap efter hans bortgång kan ni testamentera er kvarlåtenskap till varandra. Formkraven för att ett testamente ska vara giltigt hittar du i 10 kap Ärvdabalken.

Däremot har din sambos dotter rätt att kräva sin laglott vid din sambos bortgång. Laglotten är hälften av arvslotten, 7:1 Ärvdabalken. Det ni kan göra är att skriva i din sambos testamente att ni önskar dottern avstår sin rätt till laglotten. Hon kommer då istället att ärva med efterarv vilket innebär att hon ärver sin far först vid din bortgång.

Hoppas du fått svar på dina frågor. Har du vidare funderingar är du välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare