Sambors gemensamma bostad vid dödsfall

Hej!!

Min pappas sambo har avlidit, skall han behöva köpa ut hennes barn från deras gemensamma hus. Det är inte deras gemensamma barn.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor ärver inte varandra, om man inte har skrivit ett testamente som reglerar arvet. Genom testamente kan man självklart skriva att ens sambo ska ärva. Vad jag kan utläsa av frågan verkar det inte finnas ett testamente i detta fall.

I de fall det inte finns ett testamente regleras arv genom ärvdabalken (förkortas ÄB) (se lagen här). Enligt 2 kapitlet 1 § ÄB ärver den avlidnes bröstarvingar (barn). I detta fall innebär det alltså att om din pappa och hans sambo ägde halva huset var ärver sambons barn hennes halva av huset. Din pappa måste alltså köpa ut hennes barn ur huset om han vill äga hela huset själv.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare