Sambors arvsrätt

Hej, Mitt problem är följande: Vi är två personer som 65 resp 61 år gamla och har sedan tio år levt som särbos. Vi funderar nu på att flytta ihop. Jag äger ett större hus strax utanför stan där vi båda kan bo. Min särbo äger en ganska nyproducerad taklägenhet i ett mycket attraktivt område inne i Umeå och hon är beredd att avyttra denna. Vi har båda barn från tidigare äktenskap och vi vill nu på något lagligt sätt gardera oss så att, om t ex ett dödsfall skulle inträffa, så ska inte mina barn direkt kunna tvinga fram en försäljning och flytt för min sambo. Jag står som ensam ägare av fastigheten och det är inte aktuellt att hon köper in sig i denna. Så länge vi båda lever och har hälsan ser vi inga problem men man vet aldrig vad som händer imorgon. Tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett samboförhållande upphör ska det göras en bodelning, om någon av samborna begär det. I bodelningen ingår sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Det spelar ingen roll vem som har betalat för egendomen. Annan egendom kan inte dras in i bodelningen.

Du skriver att du förvärvade huset innan du flyttade ihop med din sambo. Därmed blir sambolagens bodelningsregler inte gällande.

Om du avlider kommer huset, i sin helhet, ärvas av dina barn (bröstarvingar). Din sambo måste köpa ut bröstarvingarna för det fall hon vill bo kvar i huset. Emellertid har hon ingen rätt att kräva att få överta huset.

Du kan testamentera huset till din sambo men eftersom du har bröstarvingar har de alltid rätt till så kallad laglott som utgör halva arvslotten. Halva huset kommer alltså att ärvas av bröstarvingarna även om hela huset testamenteras till din sambo. Laglott kan inte testamenteras bort.

Ett annat förslag är att ett avtal träffas mellan din sambo och övriga dödsbodelägare om sammanlevnad i oskiftat bo.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare