Sambors arvsrätt

Hej! Jag och min sambo vill skriva ett testamente. Vi har ett gemensamt barn nu, och ett barn påväg. Vi äger ett hus, några bilar och har helt och hållet gemensam ekonomi på alla sätt och vis. Vad behöver vi tänka på och hur skriver vi smidigast ett testamente själva? tanken med testamentet är att ifall en av oss dör ska barnen bara få det dom har rätt till enligt lagen direkt, resten ska gå till den andra vuxna. är det halva förälderns lott barnen har rätt till? eller kan man skriva så att dom istället får 25%? och jag läste även om att man kan önska i testamentet att barnen ska avstå sin arvsrätt tills båda föräldrarna gått bort, men är det någon ide att skriva in det när man har väldigt små barn? vem bestämmer åt barnen om dom ska avstå eller inte tills dom själva blir myndiga?? Vi har tänkt att vi ska gifta oss så småningom, är det något man behöver ändra på efter ett giftemål? blir testamentet "ogiltigt" vid giftemål? Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag försöker att översiktligt svara på dina frågor så att du får en helhetsbild av vad som gäller för sambor och makar.

Sambor har ingen arvsrätt och vid ett ev dödsfall kommer det därför först att ske en bodelning. Då kommer all egendom som räknas som samboegendom, egendom som införskaffats för gemensamt bruk, att delas mellan parterna. Därefter kommer den del som tillhör den avlidna parten att gå till arvingarna, vilket i ert fall är era barn. Är barnen inte myndiga när detta sker kommer en person att utses som kan ta tillvara barnets intresse, och denna person kan inte vara den efterlevande föräldern då den har motstridigt intresse. Sammantaget kommer hälften av samboegendomen finnas hos den efterlevande och en fjärdedel hos varje barn fast under annans förvaltning.

Genom ett testamente har ni möjlighet att reglera lite mer hur egendomen ska fördelas, men det finns fortfarande vissa begränsningar. En bröstarvinge har fortfarande rätt att få ut sin laglott och denna rätt kan inte avtalas bort. Laglotten är hälften av kvarlåtenskapen uppdelat på antalet barn. Den andra halva av kvarlåtenskapen kan testamenteras till annan. Så i ert fall skulle det innebära att det först sker en bodelning där samboegendomen delas lika. Därefter kommer den avlidnes kvarlåtenskap att delas  hälften, varav den ena delen går till bröstarvingarnas laglott och den andra halvan kan genom testamente ärvas av den andra parten. Ni kan skriva som önskan i testamentet att barnen ska avstå, men det är inget bindande och innan barnen är myndiga är det inte barnen själva som avgör utan en som ska tillvarata deras intresse.

Vid ett framtida giftemål ändras förutsättningarna då makar har arvsrätt. Om det endast finns gemensamma barn kommer den avlidnes kvarlåtenskap att ärvas med fri förfoganderätt av den kvarlevande maken och bröstarvingarna får ut arvet efter sina föräldrar först efter att bådas bortgång. Detta kan till viss del modifieras genom testamente, men huvudregeln är att den efterlevande maken ärver den bortgångna.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare