Sambors arvsrätt

Hej! Jag och min sambo har två gemensamma barn och han har även tre barn sedan tidigare. Vi har köpt en villa tillsammans, där han äger 1/3 och jag 2/3. Vi önskar nu att upprätta ett gemensamt testamente, där hans barn (5st) skall ärva hans tredjedel efter honom och våra gemensamma barn (2st) skall ärva 2/3 efter mig. Sambon önskar att få bo kvar i huset resten av livet. Jag önskar att få bo kvar 1 år efter dödsfall för att avgöra huruvida jag vill betala ut barnen eller sälja huset. Bohaget i huset skall gå till respektive sambo. Går det att bo kvar i huset trots att husets ärvs av barnen?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Sambor har ingen inbördes arvsrätt vilket innebär att barnen ärver direkt om inget testamente finns upprättat. Om arvlåtaren har bröstarvingar kan han/hon förfoga över halva sin förmögenhet, resten räknas till bröstarvingarnas laglott, vilken inte kan inskränkas. I ert fall innebär det att vid dödsfall kommer först en bodelning att göras mellan dig och din sambo, för att reda ut hur tillgångarna ska fördelas. Sen kommer hälften av tillgångarna för den som avlidit direkt att gå till dennes barn och resten skulle då den kvarvarande sambon få genom testamente.

Avgörande blir därför hur mycket tillgångar det finns i övrigt, om det finns så att barnens laglott täcks finns inga problem mot att andra hälften, däribland huset, testamenteras till kvarvarande sambo som då får full äganderätt. Finns det inte tillräckligt med tillgångar att täcka laglotten kommer även huset behöva tas i anspråk.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare