Sambors arvsrätt

Min sambo har startat ett framgångsrikt företag. Hans bror har fått bli delägare till hälften, brodern är gift med tre barn. vi är sambos med ett gemensamt barn.. Jag har inga föräldrar i livet dom har en mor. Vad händer med företaget om min kille går bort?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Sambor har ingen legal arvsrätt och om din kille går bort ärver du inga av hans tillgångar om det inte finns ett testamente. Din killes tillgångar kommer att tillfalla ert gemensamma barn, som då är ensam arvinge om inget testamente skrivits.

Vad som mer konkret händer med företaget beror vad det är för typ av företag, men tillgångar som motsvarar det din sambo äger tillfaller ert barn.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare