Sambor med barn och arv

Hej, jag och min sambo har ett gemensamt barn och inga särkullbarn finns. Vi har gemensam vårdnad och då förstår jag det som att om det skulle hända någon av oss något så ärver vårt barn den föräldern om vi inte skrivit något testamente som reglerar arvet? Om jag dör och vårt barn ärver min andel, blir då per automatik fadern ensam vårdnadshavare om barnet och får således förfoganderätt över de tillgångar som tillfallit barnet fram tills barnet är 18 år? Om han inte per automatik får förfoganderätt över tillgångarna (både lösöre och bohag samt bostad), kan man då försäkra sig om att han får detta och att ingen annan kan göra anspråk på tillgångarna?

Behöver man skicka in testamenten eller "papper" mellan varandra för registrering? Om så är fallet, kan man kolla upp om detta är gjort? Vart?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Vid dödsfall ärver ni inte varandra utan ert barn ärver av er direkt. Om ert barn är omyndig träder kommunens överförmyndare in och företräder barnet och ser till att arvet förvaltas på bästa sätt. Överförmyndaren ska även ge sitt tillstånd vid uttag. Den kvarvarande föräldern har därmed inte direkt tillgång till arvet. Om ni ägt ett hus eller bostadsrätt kan överförmyndaren begära att bostaden ska säljas och tillgångarna placeras på något annat sätt.

Ni kan skiva ett testamente till förmån för varandra och därmed halvera barnets arv. Ni kan skriva att barnet endast ska få sin laglott, hälften av arvslotten, och att resten ska gå till den kvarstående föräldern.

Ett testamente behöver ej registreras. Men det bör förvaras säkert, exempelvis i bankfack, hos begravningsbyrå eller i församlingsarkivet. Om du behöver hjälp med att skriva ett testamente kan du kontakta oss här för mer information.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare