Sambor, försäljning av bostadsrätt

Min svärmor och hennes sambo har flyttat in på samma äldreboende men bor på olika avdelningar. Båda är lätt dementa. Den bostadsrätt de bott i ska säljas. De har köpt den under tiden de varit sambos men min svärmor står som ensam ägare till den. Hon betalade den med pengar från vinsten från ett hus som hon också ägde och sålde.

Hur fördelas vinsten på lägenheten mellan dem? Det finns inget skrivet mellan dem och de har heller inte uttryckligen separerat. De har tvingats till separat boende pga sin hälsa.

Vad händer om en av dem går bort innan lägenheten har sålts? Båda har särkullbarn och inga barn gemensamt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

För sambor gäller sambolagens bestämmelser.

Försäljning av lägenhet
Att din svärmor och hennes sambo köpt bostadsrätten under tiden de varit sambos innebär att bostadsrätten utgör så kallad samboegendom, 3 § sambolagen. Samboegendom är gemensam bostad och bohag som är avsedd att användas i samboförhållandet.

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen delas lika mellan samborna under förutsättning att någon av dem begär en sådan bodelning, 8 § sambolagen.

Ett samboförhållande upphör när samborna flyttar isär, 2 § sambolagen. Sambor anses ha flyttat isär när någon av dem har bosatt sig på annat håll. Däremot är det inte helt självklart att samboförhållandet anses ha upphört i din beskrivna situation, eftersom att det rör sig om långvarig vård utanför hemmet. Som du säger har de inte uttryckligen separerat. Tyvärr finns det inte mycket rättspraxis att gå efter som kan ge vägledning i denna frågeställning.

Om samboförhållandet anses ha upphört ska, på begäran, en bodelning av samboegendomen ske. Det innebär att din svärmor och hennes sambo har rätt till hälften vardera av bostadsrätten och övrig samboegendom.

Om samboförhållandet inte anses ha uppfört gäller att egendom som utgör samboegendom, inte får säljas utan den andra sambons samtycke, 23 § sambolagen.

Om någon avlider innan lägenheten blir såld?
Om någon skulle avlida innan lägenheten blivit såld gäller att den efterlevande sambon har rätt att begära bodelning av samboegendomen, 18 § sambolagen.

Om din svärmor avlider har hennes sambo rätt att begära bodelning av samboegendomen och har därmed rätt till hälften av bostadsrätten och övrig samboegendom.
Sambor ärver inte varandra, i så fall krävs att ett testamente skrivs. Det innebär att din svärmors kvarlåtenskap kommer att tillfälla hennes särkullbarn, 2 kap. 1 § ÄB.

Följande gäller om din svärmors sambo avlider. Då har din svärmor rätt att begära bodelning av samboegendomen och i så fall delas bostadsrätten och övrig samboegendom lika. Begär din svärmor inte bodelning övertar hon hela bostadsrätten. Det är bara den efterlevande sambon som har rätt att begära bodelning då ett samboförhållande upphör på grund av att en sambo avlider. Din svärmors sambos särkullbarn kan inte kräva att din svärmor ska begära bodelning av samboegendomen i denna situation.
Sambons särkullbarn ärver kvarlåtenskapen efter honom eftersom att sambor inte ärver varandra.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare