Sambons ex skriver regelbundet otrevliga sms till mig - vad ska jag göra?

Min sambos ex skriver sms till mig några gånger i veckan. Otrevliga sms om min sambo och saker hon anser han gör fel med barnen. Riktigt löjliga grejer för att få uppmärksamhet. Skriver även hur kan du vara tillsammans med honom mm. Detta har pågått i ca 2års tid till mig. Hon trakasserar även honom fast med mycket värre innehåll på mail. Jag personligen hade velat sätta dit den här kvinnan men de är ju så synd om barnen som hon använder i alla bråk. Pojkarna är 10år och 13år. Kan man få en sån här person att sluta med hjälp av en jurist ? Vill även berätta att jag aldrig svarat henne någonsin. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan du göra?

Min främsta rekommendation är att du och din sambo pratar med exet och försöker få henne att förstå hur påfrestande situationen faktiskt är. En diskussion mellan två vuxna människor är alltid att föredra framför att dra in juridiska medel i det hela. Om ni redan har gjort det eller det inte skulle fungera är min nästa rekommendation att ni gör en polisanmälan. Det som din sambos ex håller på med skulle nämligen kunna vara ett ofredande.

Ofredande

Ofredande är ett brott som kan begås genom att någon trakasserar en annan person genom störande kontakter via t.ex. mejl och sms, brottsbalken 4 kap 7 §. För att den här typen av kontakter ska vara att se som ett ofredande krävs det att exets agerade är att se som hänsynslöst. Jag vill mena att det som exet håller på med eventuellt skulle kunna beskrivas som hänsynslöst, framför allt eftersom trakasserierna pågått under en så pass lång tid.

Hur du polisanmäler

Om du vill anmäla brottet gör du det genom att ringa 114 14 eller besöka din närmaste polisstation. Jag förstår om du känner att du inte vill polisanmäla mamman till din sambos barn av hänsyn till pojkarna. Men det kan då vara värt att veta att ofredande är ett brott som typiskt sett leder till böter och skadestånd, fängelse är däremot ett mindre troligt straff när det rör ett så pass "milt" brott.

I och med att jag inte har full tillgång till omständigheterna i din situation kan jag inte utlova att en polisanmälan skulle leda till åtal eller ens en förundersökning. Men det är enligt mig det bästa sättet att få henne att sluta. Om inte annat så kan bara vetskapen om att en polisanmälan gjorts mot henne förhoppningsvis bli något slags uppvaknande som får henne att ändra sitt beteende.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare