FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/04/2020

Sambon lovade att flytta ut men har inte gjort det - hur får jag ut honom ur huset?

Jag skulle behöva hjälp. Det är så att jag och min sambo ska separera. Det ska ske en juridiskt korrekt bodelning, då vi äger ett hus ihop, men jag ska stå kvar som ensam ägare av huset, lånet och så utan att köpa ut honom (enligt vår överenskommelse). Jag sa till honom att det inte var någon stress att hitta nytt boende, men nu har det gått flera månader, han har ett spelproblem som han tagit privatlån på flera tusen till, vi har ett barn ihop och tydligen enligt sambolagen kan man inte lagligt sparka ut den andre. Hjälp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska vända dig till tingsrätten
Under tiden som en bodelning mellan er ännu inte skett har du en möjlighet att vända dig till tingsrätten där ni bor och begära att du ska få så kallad kvarsittningrätt (28 § sambolagen). Domstolen kommer då besluta vem av er som får bo kvar i bostaden tills dess att bodelningen är klar.

I egentlig mening behöver du inte ange något skäl till varför du ska vara den som ska ha rätten att bo kvar, men om det är så att det råder oenighet mellan dig och din sambo om den saken, kommer domstolen att göra en helhetsbedömning och därefter besluta om saken. Omständigheter som är av relevans är huruvida du har råd att bo kvar i bostaden tills bodelning, vem barnen ska bo hos under perioden, om någon av er inte har möjlighet att skaffa bostad på annat håll samt vem som i bodelningen eventuellt har förutsättningar att ta över bostaden.

Vänd dig därefter till Kronofogden
Först när domstolen har beslutat om att du har kvarsittningsrätt kan du vända dig till Kronofogden för att få din sambo att flytta från huset (16 kap. 1 § utsökningsbalken). Du ska då visa domstolens beslut för Kronofogden och helt enkelt begära verkställighet.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare