Samboförhållande och arv

Hej, jag och min pojkvän har båda särkullbarn. Vi bor i min lägenhet med endast mina möbler och inventarier. Han är skriven på annan ort, har kvar sin lägenhet fullt möblerad, i väntan på att vi ska hitta något större gemensamt. Jag har skrivit ett testamente där det står att all min kvarlåtenskap ska tillfalla mina barn som enskild egendom. Jag vill inte att hans barn ska få något efter mig.

Hur gäller testamentet i förhållande till sambolagen eller ev äktenskap om testamentet är skrivet före dessa? Dvs gäller testamentet eller sambolagen.

Är det så att testamentet gäller vid mitt dödsfall men inte vid en separation från min pojkvän om vi är sambo? Räknas vi som sambo i lagens mening trots att han bara har sina kläder och personlig saker här men inga möbler.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För det första ska jag försöka klargöra vad ett samboförhållande betyder. I allmänhet är ett samboförhållande när två personer stadigvarande bor tillsammans i en parrelation och har ett gemensamt hushåll, normalt att de är folkbokförda på samma adress, 1 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P1S1).

Du och din pojkvän verkar ha gemensamt hushåll men ni är folkbokförda på olika adresser. Det är oklart om ni i juridisk mening är att ses som sambos. Vidare spelar det ingen roll om din pojkvän har egna möbler hos dig för att ni ska ses som sambos. Det man talar om gällande sambos är gemensamt hushåll, parrelation, folkbokföring och att det inte är allt för kortvarigt eller åtminstone är menat att hålla en längre period.

Vid dödsfall under ett pågående samboförhållande görs först en delning av samboegendomen där vardera part tilldelas hälften var, 8 § sambolagen. Samboegendom är bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P3S1). Det verkar som att du har förvärvat din lägenhet och dina möbler innan ni blev sambos (om ni ses som sambos i juridisk mening). Av det du har skrivit verkar ni inte ha någon samboegendom. Efter delningen av samboegendom vet man hur stor kvarlåtenskapen efter den avlidne är.

Din pojkväns barn kommer inte att ärva någonting efter dig. Sambos har nämligen ingen arvsrätt. Det är endast dina bröstarvingar, alltså dina barn, som ärver dig oavsett om du har skrivit ett testamente eller inte. Det här går att utläsa i 2 kap. 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1).

I det fall att ni i framtiden gifter er och du avlider före honom, kommer en bodelning av giftorättsgodset ske. Där tilldelas vardera part hälften var. Det är här din pojkväns barn kan komma att ta del av sådant du ser som ditt, om det är giftorättsgods. Om du inte vill att din pojkväns barn ska ärva dina möbler etc bör du i så fall skriva ett äktenskapsförord där du anger dina möbler och dylikt som enskild egendom. Det kommer då inte att ingå i bodelningen när du har avlidit och dina barn ärver allt.

Regler kring bodelning av giftorättsgods återfinns i 9-11 kap. äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1).

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare