FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/10/2015

Samboegendom

Vi har varit sambos i 15år, köpte ett hus gemensamt för 2 1/2 åt sen. Han står dock på lånen få kag har skulder

Vi separerade det 2014 och jag undrar nu är huset hans el vårat?

Jag står med på lagfart.

Mvh bekymrad Anna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Till en början kan vi konstatera att reglerna för när ett samboförhållande anses upphöra finns i 2§ Sambolagen (SamboL). I ert fall är 2§ 1st 2p tillämpligt - när samborna flyttar isär.

Huvudregeln som råder för egendom vid upphörande av samboförhållande finns i 3§ SamboL. Den anger att "sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning, och inte annat följer av 4§ eller 9§". All egendom som har köpts för gemensamt bruk är alltså gemensam och ska därmed delas lika vid separation. 5§ SamboL reglerar vad som utgör sambors gemensamma bostad och 6§ SamboL reglerar vad som utgör sambors gemensamma bohag. Undantagen finns i 4§ samt 9§ SamboL, där 4§ anger vad som inte ska anses om samboegendom och 9§ anger att sambornas möjlighet att avtala om bodelning.

Utifrån den fakta som finna angiven i frågan, ska huset anses som samboegendom enligt huvudregeln i 3§ SamboL. Ni har köpt det för gemensamt bruk, tillika står du med på lagfarten. Vem som står på lånet är alltså inte avgörande. Grundat på detta har du alltså rätt till halva värdet på huset, då du äger detta tillsammans med din fd. sambo. Detta är dock endast fallet om undantagen i 4§ samt 9§ SamboL inte är aktuella.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat dina frågor.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare