Samboegendom

Hejsan. Jag och min sambo har köpt hus gemensamt och vi har ett barn på 4 månader. Vad händer med hans del av huset och alla våra gemensamma saker ifall min sambo skulle gå bort? Vi har inget testamente eller avtal.

Lawline svarar

Hej!

Sambos ärver inte varandra om, om man inte upprättat ett testamente. Samboegendomen (i detta fall huset) delas då i lika delar och barnet ärver sambons del. Upp till 18 års ålder förvaltas detta av Överförmyndarnämnden, och de brukar kräva ut barnets arv direkt. Det innebär att du troligtvis måste lösa ut barnets del av arvet när din sambo går bort. Den allmänna rekommendationen för sambos med barn är därför att gifta sig eller komplettera med ett testamente.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare