Sambodelning, kvarlåtenskap

Hänvisning till: Samboförhållande och arv, 2014-06-23 i Sambo

Fick inte klarlagt: Om testamente är skrivet före samboförhållandet och jag skulle avlida under samboförhållandet. Gäller då testamentet eller sambolagen vad beträffar det jag fört in i gemensamma boet. Låt oss säga att jag bidragit med 85 % och min sambo 15 % av bohaget. Enligt sambolagen slås vårt bohag ihop och delas på hälften. Mina barn ärver alltså hälften trots att jag bidragit med 85 %. Eller gäller testamentet på 100 %. Vilket står över det andra?

Lawline svarar

Hej igen!

Du skriver att i ditt testamente står att dina barn ska ärva hela din kvarlåtenskap. Det skulle dina barn göra även om det inte fanns ett testamente, kvarlåtenskapen är det som finns kvar efter att du och din sambos gemensamma bohag har slagits ihop och delats på hälften.

Svaret är alltså att sambolagen först gör att bohaget delas i hälften, därefter får man efter att man adderar din del i bohaget plus dina andra tillgångar som inte är samboegendom, din kvarlåtenskap.

Om du vill att allt du har bidragit med i det gemensamma boet ska ingå i din kvarlåtenskap råder jag dig till att upprätta ett samboavtal där du anger att det du för in i boet inte ska betraktas som samboegendom. Då ingår inte det du har bidragit med i boet i bodelningen mellan dig och din sambo eftersom bodelningen endast görs på samboegendomen, vilket gör att allt du har bidragit med i boet ärvs av dina barn.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga den här gången!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare