Samboavtal och/eller testamente

Hej!

Behöver hjälp med följande:

jag och min sambo har köpt lägenhet där jag har lagt in större summa pengar än vad han gjort i insatsen. Vi behöver skriva avtal kring detta inför ev försäljning i framtiden.

Vi har ett gemensamt barn och han har ett barn från ett tidigare förhållande, vi vill skriva avtal kring vem som ska ärva lägenhet mfl andra tillgångar om någon av oss dör.

Kan ni hjäla till med detta och i sådana fall till vilken konstnad?

MVH

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Inledningsvis skall kort bara sägas att om ett sambopar införskaffat något för den gemensamma användningen skall denna egendom betraktas som samboegendom, oberoende av vem som betalat mest. Denna egendom skall då bli föremål för en bodelning vid ett upphörande av samboförhållandet! Om er bostad och övrigt bohag förvärvats för den gemensamma användningen, och ni inte har ett testamente eller samboavtal, skall efterlevande sambo genom bodelning få hälften av samboegendomen. Den andra hälften ärvs av den avlidne sambons arvingar! Den egendom som inte är samboegendom skall inte vara föremål för bodelning.

Viktigt att känna till att sambos inte ärver varandra och av den anledningen kan det vara bra att upprätta ett samboavtal och/eller ett testamente för att undvika framtida tvister. Upprättande av samboavtal kostar hos oss 695 kr. inklusive moms, se http://lawline.se/avtal/samboavtal. Vi på Lawline kan även bistå dig med hjälp att upprätta ett testamente. Priset för detta är 1495 kr. inklusive moms och Du kan göra detta direkt via vår hemsida, se http://lawline.se/avtal/testamente. Ett testamente är väldigt bra att ha och kan fungera som ett skydd för den efterlevande sambon. Om Du vill att den efterlevande skall ärva dig, så är det att föredra att ha ett testamente!

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare