FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2020

samboavtal eller hyresavtal?

Min särbo från Finland ska flytta in i min lägenhet i Umeå och vi blir sambos, jag äger lägenheten och en sommarstuga, han försöker sälja sitt hus i Finland...

Jag tänker att jag kanske ska skriva ett hyresavtal på min halva hyra i lägenheten som han får betala?

Om det inte fungerar och han flyttar tillbaka, får han då ta med sig det som han kom med samt hälften av det vi köpt gemensamt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bodelning efter ett samboskap så kommer samboegendomen att delas mellan er. Som samboegendom räknas er bostad om den köptes för er gemensamma användning, vilket den i ert fall inte gjorde eftersom du ägde lägenheten sedan innan. I samboegendomen ingår även ert bohag, dvs möbler, med samma krav att de ska vara inhandlade för er gemensamma användning, 3 § sambolagen. Så precis som du själv anger så kommer han vid en eventuell flytt och bodelning att ha rätt att ta med sig de möbler han kom med och hälften av det som ni inhandlat under ert samboskap, för er gemensamma användning.

Det kan absolut vara till fördel att skriva ett hyresavtal er emellan då jjag förmodar att han kommer att ändra sin folkbokföringsadress till din lägenhetsadress. Dock kommer inte den formaliteten att påverka huruvida ni vid en eventuell tvist skulle komma att ses som sambos och behöva göra en bodelning om någon av er begär det. Detta eftersom ni förutsätts bo tillsammans i ett parförhållande oavsett om ni har ett hyresavtal eller inte, eftersom du anger att ni är sedan tidigare är särbos som nu ska prova att bo tillsammans och inte att han blir din inneboende och att ni i övrigt skulle sakna ett parförhållande, 1 SamboL.

För att tydliga göra vad som gäller kan ni på egen hade upprätta ett samboavtal där ni beroende på upplägg, kan tex. ange vad som tillhörde var och en av er innan ni ingick samboskap, 9 § SamboL.

Hoppas detta var svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare