Samboavtal, dold samäganderätt och kopia av testamente

Hej. Min sambo har precis gått bort. Tillsammans bodde/bor vi i en fastighet som vi har skrivit ett samboavtal på, att fastigheten inte skall ingå i bodelning. Detta gjorde vi eftersom jag har köpt ut honom en gång och huset står på mig.

Vi hade även skrivit ett testamente, men tyvärr kan jag inte hitta detta. Men jag har hittat en kopia utan underskrifter. Vittnena som skrev under testamentet är vid liv. Kan vi använda oss av detta?

Vi har gemensamma lån på fastigheten. Ska hans del av lånen räknas med i bodelningen?

Vi har tre gemensamma, som inte är intresserade av att ärva något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning

Eftersom ni var sambos har du som efterlevande sambo rätt enligt 8 § sambolagen att begära bodelning om du vill. Då ni har ett samboavtal som avser bostaden kommer denna dock inte anses som samboegendom och inte heller ingå i en sådan bodelning. Övrig samboegendom kan dock ingå i en bodelning. Då du anger att bostaden står på dig kommer den därför fortsätta utgöra del av din egendom.

Du anger vidare att ni har gemensamt lån på bostaden. Enligt 13 § sambolagen gäller att skulder som är hänförliga till samboegendom ska avräknas från vad en sambo äger av egendomen. Skulden som din sambo hade på bostaden är dock inte hänförlig till samboegendom eftersom ni har avtalat bort sambolagens bodelningsregler avseende bostaden.

I bestämmelsens andra stycke framgår att andra fordringar som inte är förenade med särskild förmånsrätt i samboegendom och inte heller på annat vis är hänförlig till sådan egendom, ska sambon få täckning ur samboegendom endast om betalning inte kan erhållas ur annan egendom.

Din sambos del av det gemensamma lånet ska därför i regel inte tas i upp i bodelningen eftersom den inte är hänförlig till någon samboegendom. Men i enlighet med bestämmelsens andra stycke kan den ändå tas upp i bodelningen om det inte finns annan egendom som kan täcka den skulden.

Dold samäganderätt

Det faktum att ni har gemensamma lån på bostaden kan innebära att dold samäganderätt föreligger. För att dold samäganderätt ska föreligga krävs att egendomen ska ha förvärvats i ena partens namn men för gemensamt bruk, att den som inte står som ägare har underlättat eller möjliggjort förvärvet genom ett ekonomiskt bidrag och att det mellan parterna har förelegat gemensam partsavsikt att egendomen skulle ägas gemensamt.

Det ekonomiska bidraget skulle i det här fallet då kunna bestå utav din sambos del av lånet. Om dold samäganderätt anses föreligga innebär det att den part som inte står som ägare på bostaden ändå kan anses äga del av denna och kan då ingå i dennes kvarlåtenskap.

Testamentet

För att kunna göra gällande ett testamente krävs det att man har en originalhandling härtill. En kopia av ett testamente gäller därför i regel inte, utan fungerar mer som ett bevis på att det finns en originalhandling av ett testamente.

Sammanfattning

Bostaden kommer inte bli föremål för någon bodelning eftersom det finns ett samboavtal som avser denna. Din sambos del på lånet kan dock som sagt motivera att dold samäganderätt anses föreligga och om tvist skulle uppstå om hur man ska lösa ägarförhållandena härefter kan samäganderättslagen tillämpas.

En kopia av ett testamente gäller i regel inte, utan det krävs en originalhandling.

Vänlig hälsning,

Anna NilssonRådgivare